研究成果 Research results

POD第Ⅲ期

竹内身和, 石黒広昭.(2023). 社会環境デザインとしての学習―学習研究はなぜ公正と権⼒を問わなければならないのか︖. 認知科学. 30(2).
Learning as socio-environmental design: Toward the research on equity and power in learning in the context of Japan



POD第Ⅱ期

Ishiguro, H. (2022). Drama Workshop with Scenario-Writing for Transnational Children: What They Know in Their Everyday and School Lives. In Komatsu, K, Takagi, K, Ishiguro, H, Okada, T (Eds.). Arts-Based Method in Education Research in Japan. Brill. pp.247-269.

蓮見絵里, 内田祥子, 石黒広昭. (2020). 言語的文化的に多様な子どもたちの音を介した対話-多文化プレイショップにおける協働演奏の微視的分析-. 思考と対話2. pp.1-12.
Sound-Mediated Dialogue for Children with Linguistically and Culturally Diverse Backgrounds: A Microanalysis of Concerted Musical Performance in the Afterschool “Multicultural Playshop” Program

蓮見絵里. (2020). 言語的・文化的に多様な背景を持つ子どもたちの音と身体を介した対話. 立教大学教育学研究年報(63). pp187-204.
Sound- and body-mediated dialogue for children with linguistically and culturally diverse backgrounds: A microanalysis of concerted free musical improvisation

石黒広昭. (2020). アーティストは「アーティスト・イン・スクール」プログラムを通して学校を変えることができるのか. 立教大学教育学研究年報(63). pp33-58.
Can an artist change a school through "Artists in Schools" program?

石黒広昭. (2019). 障がいをもつ人々に対するアートに媒介された発達支援活動. 立教大学教育学研究年報(62). 2019. pp.69-84.
Art-mediated supportive activities for development of person with disabilities


POD第Ⅰ期

石黒広昭 (編著). (2018). 街に出る劇場 : 社会的包摂活動としての演劇と教育. 新曜社.

Hiroaki Ishiguro. (2018). Revisiting Japanese Multimodal Drama Performance as Child-Centred Performance Ethnography: Picture-Mediated Reflection on ‘Kamishibai’. In Xiangyun, D. and Tatiana, C. (Eds.). Arts-based methods in education around the world. River Publisher, Denmark. pp.89-105.

石黒広昭. (2015). 言語的・文化的に多様な背景をもつ子どもが「演じる」ことの意味:海外にルーツをもつ子どもたちの発達再媒介活動としての演劇. 立教大学教育学研究年報(58). pp.63-82.
What Do Transnational Children with Linguistically and Culturally Diverse Backgrounds Learn through Play ? : Dramatic Play as a Re-mediational Activity for their Development

石黒広昭. (2016). パフォーマンス・アートによる言語的・文化的に多様な子どもたちのアイデンティティ変容. 立教大学教育学研究年報(60). pp.3-23.
Transforming Identities of Linguistically and Culturally Diverse Children through Performance Art

石黒広昭. (2014). 教室における「第二言語学習」の課題と挑戦:国際移動する子どもたちの発達支援に向けて. 立教大学教育学研究年報(57). pp.49-71.
Critical Issues and Agenda for Transnational Children Learning a Second Language