「わたし」の紙芝居をつくる

「わたし」の紙芝居をつくる 2023年11月4日

Making Kamishibai (Paper-Drama) about "My Life"

今回は、自分のこれまでの歩みをふりかえり、自分の人生についての紙芝居を作りました。生まれた時、幼稚園や保育園に通っていた時、小学校、中学校、・・・そして、その後はどうなるのでしょうか。実際にあったこととフィクションを混ぜ合わせ、これまでの生活とこれからの生活について自分の生活を描き、発表してもらいました。絵を描くことはもちろんですが、思い出の写真や絵を貼ったりしてコラージュする人もいました。紙芝居作りでは、物語創作力、各場面のデザイン力、言語媒体と視覚媒体による表現力、読み聞かせの力など、複合的なリテラシーを楽しみながら学ぶことができ、継承語の学習に適しています。また、「わたし」の人生を思い起こし、その後を想像することは、特異な存在である自分に気づかせ、その自分の生を支える他者や環境との深い結びつきを思い起こす機会にもなったことでしょう。
In this workshop, participants created Kamishibai (paper-drama) of their lives and reflect on their progress to date, looking back to when they were born, when they attended preschool, when they attended elementary school, and when they attended junior high school. Interweaving actual and fictitious events, they draw their past and future lives and finally read their stories aloud. In addition to drawing pictures, some students made collages by pasting photos and drawings of their memories. Making Kamishibai is a great way to learn the heritage language, as it allows students to develop multiple literacies: creating a story, designing a scene, expressing it with words and images, and reading it aloud while having fun. Recalling their lives and imagining their futures would also have provided an opportunity to reaffirm their singular existence and their deep connection to others and the environment that supports them

日時:2023年11月4日(土) 通常授業時間
Date: Saturday, November 4, 2023, regular class time

場所:トロント国語教室
Place: Toronto Kokugo Kyoshitsu

参加者:トロント国語教室 アドバンスクラスメンバー+メヤーズ夏子先生
Participants: Participants: Advanced class members + Ms. Natsuko Mayers

プラン・デザイン・ファシリテーター:石黒広昭(立教大学文学部)
Plan, Design, Facilitator: Hiroaki Ishiguro

研究助成:日本学術振興会科学研究費助成事業(B)(22H01017)「エステティック・リテラシーに焦点化した移民の子どもたちのワークショップの開発
Research Grant: JSPS Grants-in-Aid for Scientific Research (B) (22H01017) "Developing a workshop for migrant children focusing on aesthetic literacy“

協力:トロント国語教室
Cooperation: Toronto Kokugo Kyoshitsu

紙芝居づくりに集中!
On making Kamishibai


Oさんの紙芝居の表と紙芝居裏
Front side and back side of Mr. O's Kamishibai